DE VERKEERSREGELAAR

1) Wie is die persoon in die gele jas?
Is de onderkant van zijn jas oranje en staat er op het oranje vlak een reflecterende driehoek? Dat is de verkeersregelaar. Soms draagt hij een bijpassende broek.
2) Waar kom ik de verkeersregelaar tegen?
Tijdens wegwerkzaamheden, bij bijzondere
transporten, op festivals en braderieën. Sinds 2009 maakt de wet onderscheid
tussen de beroepsverkeersregelaar en de evenementenverkeersregelaar. Die eerste
is opgeleid en bevoegd om zelfstandig het verkeer te regelen op verschillende
locaties. Het werkterrein van een evenementenverkeersregelaar is een stuk kleiner; hij wijst bezoekers van een festival bijvoorbeeld naar hun
parkeerplek, maar mag niet op een kruispunt aanwijzingen geven.
3) Heeft de verkeersregelaar dezelfde bevoegdheden als
een politieagent?
Nee, maar je bent wel verplicht om zijn
aanwijzingen op te volgen. Doe je dit niet, dan kan de verkeersregelaar
aangifte doen wegens het negeren van zijn teken. Achteraf kun je alsnog een
boete krijgen.
4) Kan ik ook verkeersregelaar worden?
Ja. Beroepsverkeersregelaars volgen een
meerdaagse opleiding die bestaat uit theorie- en praktijklessen. Het
praktijkexamen leg je af onder toezicht van iemand van de politieacademie. Op
een kruispunt laat je zien of je in staat bent om het verkeer in goede banen te
leiden. Geslaagd? Dan ga je naar huis met een getuigschrift met waarmerk van de
politie. Dat dien je in bij de gemeente of het ministerie van Infrastructuur en
Milieu waar je je aanstelling tot verkeersregelaar kunt aanvragen.
Evenementenverkeersregelaars leggen online een toets af.
5) De verkeersregelaar geeft aan dat ik moet stoppen,
maar volgens het verkeersbord mag ik hier niet stoppen. Wat nu?
Onthouden: aanwijzingen gaan boven
verkeerstekens en verkeersregels. Gewoon stoppen dus.
Ze worden dikwijls door elkaar gehaald: verkeersbrigadiers en verkeersregelaars. Het verschil? Verkeersbrigadiers noemen we ook wel klaar-overs. Je ziet ze vaak bij scholen, waar ze kinderen helpen veilig over te steken. Een klaar-over mag alleen op die bewuste plek werken, terwijl een verkeersregelaar op verschillende locaties het verkeer mag regelen. Geheugensteuntje: het hesje van de verkeersbrigadier is helemaal oranje, die van een verkeersregelaar geel met oranje. Dan nog een uiterlijk verschil: verkeersbrigadiers zijn er al vanaf 10 jaar oud, maar beroepsverkeersregelaars moeten minimaal 18 zijn.